L’escola Volerany de Vilanova s’ha sumat aquest curs al projecte Erasmus+ K2, un programa de la UE que dóna l’oportunitat de realitzar projectes transnacionals amb països de la Unió Europea i contempla la possibilitat d’establir relacions entre centres escolars. L’escola vilanovina han estat seleccionats per coordinar un projecte presentat el curs passat amb dues escoles més, una de Dinamarca i una altra de Romania.

 

El nom del projecte és Diving into the the sea with MeWe Space i es tracta d’un projecte a tres bandes (escola de Catalunya – Escola Volerany de Vilanova i la Geltrú-, Dinamarca – Rantzausminde Skole d’Svendborg- i Romania – Scoala Gimnaziala Iraclie Porumbescu de Fratautii Noi) on es volen desenvolupar competències transversals i competències bàsiques utilitzant metodologies avançades i innovadores.

 

El projecte de l’escola Volerany sorgeix de la necessitat per part de les tres escoles europees de desenvolupar el treball de les competències bàsiques (lingüístiques, matemàtiques, coneixement del medi, educació emocional i valors, artístiques….) i de les competències transversals (digital, d’aprendre a aprendre i d’autonomia, iniciativa personal i emprenedoria) amb enfocs pedagògics innovadors, potenciant la integració digital, el treball col·laboratiu i creant vincles i respecte amb altres cultures.

 

Per poder aconseguir aquest objectiu el centre vilanoví s’ha centrat en tres eixos. El de la cooperació entre les tres escoles participants en el projecte per compartir experiències i així afavorir la comunicació en llengua anglesa de forma significativa i funcional, per fer un treball en xarxa que potenciï el treball col·laboratiu, motivi a l’alumnat i sigui un repte per als professionals de les escoles del projecte. El segon eix és el del mar com a eix vertebrador dels coneixements culturals i científics que aportarà les diferències i les semblances i aproparà a altres realitats per valorar-les i enriquir-nos col·laborant a mantenir i difondre la cultura del mar. Per això volem comptar amb la col·laboració d’entitats (Confraria de pescadors, associacions gastronòmiques, observatoris marins, Museus del mar, Llotges, .. i institucions (Ajuntaments, Departaments d’Ensenyament, Departaments de Cultura, Serveis Educatius, Universitats…). I el tercer eix és el de la plataforma MeWe Space, que és una aula d’aprenentatge virtual que motiva i millora l’experiència d’aprenentatge dels alumnes. Ofereix estímuls visuals, introdueix una nova manera d’aprenentatge on el professor i l’estudiant poden fer les seves presentacions en tres pantalles utilitzant so i llum de manera que ens submergim a l’espai. Aquesta plataforma permetrà elaborar una presentació globalitzada i interdisciplinar a partir de l’experiència i els coneixements derivats de les activitats competencials que es realitzaran al voltant del mar als tres centres associats.

 

El procés del treball col.laboratiu entre les tres escoles arribarà a 1.500 alumnes d’educació primària i la metodologia farà que els alumnes realitzin els aprenentatges de manera significativa i global, partint de la realitat propera, amb contacte directe amb les entitats i associacions de la seva ciutat, amb els professionals i amb l’entorn fent recerca i experimentació, realitzant aprenentatges competencials per poder-los compartir, exportar i difondre. La llengua anglesa serà el vehicle de comunicació per poder compartir les experiències amb els companys i companyes de les altres escoles sòcies donant·li funcionalitat i sentit al seu ús.

 

L’escola Volerany vol aconseguir que els seus alumnes esdevinguin més solidaris, tolerants amb les diferències i coneixedors de la realitat que els envolta. Els centres participants en el projecte difondran les seves experiències i descobertes tant de l’entorn físic, científic com cultural al seu àmbit local.

 

El Mewespace es convertirà en una eina innovadora i complementària en el procés d’aprenentatge, que formarà part de les bones pràctiques del centre. El material digital de la plataforma MeWe Space serà el producte final del projecte i s’intentarà difondre al Museus del Mar de les diferents poblacions o de les regions de les escoles associades, intentant que formi part de l’exposició permanent i que es pugui anar actualitzant amb el treball conjunt posterior de l’associació de les tres escoles participants en el projecte i d’altres entitats o organismes que hi puguin estar interessats.

 

Des del mes de setembre s’han anat realitzant les activitats previstes en el projecte, tant pel que fa a l’alumnat com amb la resta de comunitat escolar. També hi ha hagut activitats de formació per part de mestres dels centres participants a Dinamarca i durant el mes de novembre es va dur a terme la primera reunió transnacional també a Dinamarca.

 

Llegir la notícia a Eix Diari